Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Araven: Hoe een restaurantopbergruimte organiseren

Wist je dat een van de belangrijkste ruimtes in een restaurant de opslagruimte is? Het doel van deze ruimte is om alle items te bewaren die nodig zijn voor een succesvolle werking, wat betekent dat het essentieel is om deze ruimte ordelijk te houden.
Niet alle levensmiddelen zijn namelijk tegelijk houdbaar of hoeven gekoeld of ingevroren te worden. Je moet ook rekening houden met de behoefte voor elk product. Daarom hebben we verschillende soorten opslagopties nodig, zowel droge opslag als koeling (koude opslag) en invriezen. In deze blog gaat het echter uitsluitend over droge opslag. Ontdek hoe je de opslag in jouw restaurant kunt beheren. Optimaliseer je ruimte 100%.
Waarom is organisatie belangrijk voor een opslagruimte in een restaurant
Een opslagruimte in een restaurant is een doorgangsruimte die dagelijks wordt bezocht. Daarom moet de ruimte netjes, schoon en veilig zijn voor een optimale werking. Dit zijn enkele van de redenen om het georganiseerd te houden:
- Hogere efficiëntie
- Effectiever voorraadbeheer
- Beperking van verspilling en dus financieel verlies
- Minder verlies van eten en drinken door verval
- Artikelen zijn veel gemakkelijker te vinden
- Voorraadrotatie wordt efficiënter
- Snellere herbevoorrading
Ontdek hier heel ons assortiment van Araven.
8 tips om de opslagruimte in je restaurant goed te organiseren
1. Maak een indeling voor de opslagruimte
Om te leren hoe je een opslagruimte in een restaurant organiseert, moet je eerst de indeling ervan ontwerpen. Hiervoor kun je het beste een plattegrond van de opslagruimte maken waarop de verschillende secties, ruimtes en elementen zijn aangegeven.
Markeer waar de cateringrekken en -karren, inloopkoelkasten en vriezers, ingang, enz. zich bevinden.
2. Zorg voor een duidelijke signalisatie van de opslagruimtes
Net als in supermarkten moet je, zodra je de opslagruimte hebt ingericht, borden plaatsen aan de voorkant van de rekken om aan te geven welke voedingsmiddelen of keukengerei erop worden opgeslagen. Vanwege de grote verscheidenheid aan artikelen, waaronder ingeblikt voedsel, dranken, kruiden, schoonmaakproducten en potten en pannen, is de organisatie ervan essentieel.
3. Groepeer gelijksoortige producten samen
Het wordt ten zeerste aanbevolen om voedingsmiddelen per categorie in groepen te verdelen, afhankelijk van het soort opslag dat ze nodig hebben (je moet je ervan bewust zijn dat een opslagruimte in een restaurant zowel bederfelijke als niet-bederfelijke voedingsmiddelen bevat).
De juiste opslag van voedsel per categorie is erg belangrijk voor restaurants, aangezien de opslagvereisten voor peulvruchten anders zijn dan die van vis en vlees, en we aan al deze vereisten moeten voldoen. Ingrediëntenbakken zijn bijvoorbeeld een zeer praktische optie.
4. Organiseer voedingsmiddelen op datum voor effectieve opslag
De gouden regel is 'first in, first out' (FIFO), wat betekent dat de oudste voorraad altijd vooraan moet liggen met nieuwere items erachter. Dit is cruciaal als we willen voorkomen dat we verlopen voedsel moeten weggooien. Dit beperkt voedselverspilling. Daarom moeten alle voedingsmiddelen in de voedselopslagruimte van het restaurant worden gemarkeerd met de datum waarop ze daar zijn opgeslagen, samen met hun vervaldatum of houdbaarheidsdatum.
5. Organiseer items op basis van rotatie
Een andere regel bij het leren organiseren van een opslagruimte in een restaurant is het reserveren van een ruimte voor het opslaan van items met een hoge rotatiesnelheid. Logischerwijs moeten voedingsmiddelen die het restaurant dagelijks gebruikt sneller en gemakkelijker toegankelijk zijn.
6. Controleer de luchtvochtigheid en temperatuur
Omdat we niet willen dat opgeslagen voedsel bederft, moet de ruimte koel en droog worden gehouden en is goede ventilatie vereist. Het aanbevolen temperatuurbereik is 10-20°C, met een relatieve vochtigheid van 50-60%. Bovendien wordt de houdbaarheid verbeterd door het gebruik van kwaliteitsproducten, zoals de vierkante dozen van Araven, die ideaal zijn voor het bewaren van bulkvoedsel.
7. Maak gebruik van nieuwe technologieën om uw voorraad te beheren
Bovendien moet je goed nadenken over het gebruik van nieuwe technologieën voor essentiële taken als voorraadbeheer. Door regelmatig de inventaris op te maken, kunt u de hoeveelheden en de staat van de artikelen in de opslagruimte controleren. Op dezelfde manier optimaliseer je de efficiëntie van je personeel door digitalisering toe te passen om taken te automatiseren zoals het beheren van de voedselopslag in je restaurant. Dit vereist het gebruik van software om de voorraadniveaus nauwkeurig te controleren.
8. Vergeet hygiëne niet
Hygiëne is essentieel als het gaat om het bewaren van voedsel in een restaurant. Voedsel moet onder ideale omstandigheden worden opgeslagen en tekortkomingen in de kwaliteitscontrole kunnen de gezondheid van je klanten beïnvloeden. Zowel de opslagruimte als de wijnkelder van een restaurant moeten altijd schoon, geventileerd en opgeruimd zijn en vrij van ongedierte of andere externe invloeden. Bovendien moet de organisatie ervan de netheid bevorderen door handelingen zoals vegen en dweilen te vergemakkelijken en te vereenvoudigen.